آرشیو شهریور ماه 1399

بسته بندي در ايران

انواع بخش هاي ايمپلنت دندان

۶ بازديد
  • ايمپلنت كه از جنس تيتانيوم است و در استخوان فك قرار مي‌گيرد.

  • اباتمنت كه از جنس هاي مختلفي از جمله تيتانيوم و پورسلن ساخته مي‌شود و به وسيله پيچ به ايمپلنت متصل مي‌شود. اين قسمت به شگل يك واسطه بين ايمپلنت و تاج دندان عمل مي‌كند.

  • ريستوريشن يا تاج و قسمت بالايي دندان كه جنس آن آلياژي از پورسلن و فلز است. اين قسمت به اباتمنت چسبانده يا پيچ مي‌شود. بعد از جراحي و قرار دادن پايه در صورتي كه اين پايه به استخوان فك جوش خورد قسمت بالايي ايمپلنت كه كاملا مشابه با دندان طبيعي است به ريشه متصل مي‌شود.

مواد اوليه ساخت نخ دندان

۱۲ بازديد

نخ دندان معمولاً از تركيبات مصنوعي و پليمري همچون نايلون يا تفلون ساخته مي­شود. نايلون به عنوان ماده‌ي تشكيل‌دهنده‌ي فيبر از پلي آميد مصنوعي ساخته شده است. هر آميد يك ماده‌ي شيميايي مرتبط با آمونياك است. تفلون نام تجاري polytetrafluoroethlene يا همان PTFE است. مواد خام ديگري نيز در توليد نخ دندان استفاده مي شود كه از آن مي­توان به موم، طعم‌دهنده و مواد متفاوت ديگري اشاره كرد.

نخ دندان ارتودنسي چيست ؟

۹ بازديد

اين نوع از نخ دندان از جنس اليافي شبيه به نخ تشكيل شده‌است. نخ دندان مخصوص ارتودنسي داراي تفاوت‌هايي با ساير انواع نخ دندان مي‌باشد. اين نخ دندان در دو سر خود سخت‌تر و با استحكام‌تر مي‌باشد كه دليل آن نظافت اطراف براكت‌ها و سيم‌هاي بكار رفته در ارتودنسي مي‌باشد. افرادي كه دندان‌هاي خود را ارتودنسي نموده‌اند حتماً بايد براي نخ دندان كشيدن از نخ دندان مخصوص ارتودنسي استفاده نمايند. استفاده از نخ‌ دندان‌ معمولي براي اين افراد مي تواند بسيار دشوار و مشكل‌آفرين باشد.

شناخت انواع ارتودنسي

۹ بازديد

 

ارتودنسي مي‌تواند با براكت هاي همرنگ دندان، براكت هاي نامرئي با پلاك شفاف و يا به صورت مخفي در پشت دندان ها انجام شود. ارتودنسي به شكل هاي مختلفي انجام مي‌شود كه در ادامه به معرفي آن ها مي‌پردازيم.

ارتودنسي ثابت

در اين روش ارتودنسي به صورتي بر روي دندان ها قرار مي‌گيرد كه در طول دوره درمان نيازي به خارج نمودن آن‌ها از دهان بيمار وجود ندارد. اجزاي اصلي اين درمان براكت و سيم است. در ارتودنسي ثابت دندان ها نياز به هدايت دقيق با فشار بيشتر دارند. در اين روش، از براكت ها و نوار هايي استفاده مي‌شود كه موقتاً به دندان گير مي‌كنند. همچنين يك سيم انعطاف پذير تمام قلاب ها را به يكديگر متصل كرده و كمك مي‌كند كه دندان ها اجازه حركت داشته باشند. خارج كردن اين براكت ها از دهان تنها توسط دندانپزشك امكان پذير است.

ارتودنسي متحرك

ارتودنسي متحرك به صورتي بر روي دندان ها قرار مي‌گيرد كه قابليت خارج شدن داشته باشد. البته ممكن است بنابر تجويز متخصص ارتودنسي خروج آن از دهان در زمان‌هايي كوتاه، مثلاً براي غذا خوردن يا مسواك زدن باشد. در ارتودنسي متحرك سيم هاي نازك و حساس با تعدادي فنر، فشار ملايمي به دندان‌ها وارد مي‌كنند.

ارتودنسي مخفي

اين نوع از ارتودنسي به وسيله پلاستيك هاي بي رنگ در پشت دندان نصب مي‌شوند. طول درمان هر ست از اين پلاستيك هاي سفت و بي رنگ دو هفته است. اين ارتودنسي پس از دو هفته جايگزين مي‌شود. اين قالب‌ها را مي‌توان هنگام غذا خوردن و مسواك زدن خارج كرد. براي استفاده از اين روش درمان، بايد همه دندان هاي دائمي در آمده باشند.

ارتودنسي سريع

يكي از جديدترين روش هاي موجود، ارتودنسي سريع است كه بدون سيم كشي انجام مي‌شود و تقريباً مي‌توان آن را نامردي دانست. بيماران با اين روش مي‌توانند به راحتي غذا بخورند و مشكلي در تميز كردن دندان‌ها نخواهند داشت. البته اين روش براي دندان‌هايي كه مشكلات كوچكتري دارند قابل استفاده است. اين روش براي بزرگسالان و نوجوانان كارايي دارد و هزينه آن نسبت به ديگر روش هاي ارتودنسي بيشتر است.

ممكن است طول درمان در اين روش بيشتر باشد. به طور كلي از سه ماه تا ۱۲ ماه ممكن است طول درمان به طول بيانجامد. اين روش به زيبايي دندان كمك زيادي مي‌كند. در اين متد بر خلاف روش‌هاي سنتي در ابتدا تاج دندان و سپس به مرور ريشه دندان‌ها جابه‌جا مي‌شود.

از آنجايي كه حركت دادن تاج دندان سريعتر صورت مي‌گيرد، اثرگذاري آن نيز سريع‌تر بوده و بيمار نسبت به روند بهبودي احساس رضايت بيشتري خواهد داشت. اما بايد توجه داشت كه روند جابجايي ريشه در هر صورت به زمان بيشتري نياز دارد.

مزايا و معايب قوطي فلزي

۵۹ بازديد

چنانچه مواد در قوطي فلزي بسته بندي شود زمان ماندگاري آنها در مقايسه با مواد اوليه بسته بندي ديگر، به مراتب افزايش مي يابد. مواد اوليه بسته بندي شده در قوطي فلزي را بدون اينكه در آنها تغييرات ارگانوپتيكي حاصل شود مي توان به مدت ۲ الي چند سال نگهداري نمود.
▪ مزاياي قوطي فلزي:
۱) اغلب آنها در مقابل ضربه هاي خارجي مقاوم هستند.
۲) قوطي فلزي در مقابل درجه حرارت بالا (درجه حرارت استريليزاسيون) از مقاومت بالايي برخوردار است.
۳) اين مواد اوليه بسته بندي، از مقاومت فوق العاده نسبت به نفوذ رطوبت، نور واكسيژن نشان مي دهد.
۴) خاصيت مسموم كنندگي در آنها پايين است.
▪ معايب قوطي فلزي:
۱) در آنها پديده خوردگي در مقايسه با مواد اوليه بسته بندي ديگر سريع تر انجام مي شود. در اثر خوردگي تغيراتي در سطح و داخل قوطي ايجاد مي شود. به خصوص هيدروژن آزاد شده در داخل قوطي، منجر به بادكردگي قوطي فلزي و در نتيجه سوراخ شدن آن مي شود.
۲) خوردگي حاصل درقوطي فلزي مي تواند باعث تغيير رنگ و كاهش ويتامين هاي مواد غذايي گردد.

معايب بسته بندي مقوايي

۶۰ بازديد

1.كاغذ در مقابل نفوذ رطوبت مقاومت خوبي ندارند.

2. نفوذ گاز يا روغن از كاغذ امكان پذير است.

3. كاغذ از قابليت دوخت خوبي برخوردار نيست .

4. كاغذ قابليت اشتغال بالايي داشته و به زودي آتش گرفته و آنرا منتقل مي نمايد.

5. در بسته بندي جامدات استفاده مي شود و به منظور بسته بندي مواد فرار و مايعات بايد آنها را با پوششهاي فلزي و پلاستيكي كه مستلزم هزينه است پوشاند.

6. در صورت استفاده از چسبهاي ضعيف و غير مقاوم گرد و غبار ، رطوبت،هوا بر روي محيطهاي محلهاي اتصال اثر گذاشته و آنها را سست ميكند .اين نقطه ضعف در محصولات سنگين به ويژه در پايين بسته كه محل اثر وزن محصول است بسيار ديده مي شود.

مزاياي بسته بندي مقوايي

۵۶ بازديد

۱- كاغذ از انعطاف پذيري خوبي برخوردار است.
۲- قابليت شكل و چاپ پذيري خوبي را دارد.
۳- در مقابل پاره شدن ، كشش و فشار مقاوم و محكم است.
۴- كاغذ قابل بازيافت بوده و در محيط سريعا تجزيه مي شود.
۵- داراي قابليت چاپ و رنگ براي تبليغات مي باشد لذا فروش را بالا ميبرد.
۶- در هنگام تهيه كاغذ و مواد اوليه اين بسته ها را مي توان بصورت مقاوم به رطوبت . تهيه نمود.
۷- قابليت بسته بندي اقلام بهداشتي نظير دستمال كاغذي را دارد.
۸- مواد اوليه كاغذ ارزان بوده و از منابع طبيعي تهيه مي شود.
۹- به منظور تهويه بسته هاي كاغذي و مقوايي با توجه به نوع محصول مي توان به راحتي سوراخي تهيه نمود.
۱۰- بسته هاي كاغذي و مقوايي تا حد زيادي در مقابل افزايش و يا كاهش دما محصولات را محافظت مينمايد.
۱۱- به ابعاد و اشكال مختلف و به تبعيت از شكل محصول ، طريقه عمل و…مي توان آنها را طراحي نمود.
۱۲- در صورت تكانها و حركات ناشي از حمل ونقل مانع از آسيب رسيدن به محصول مي شوند و در صورت برخورد محصول با بدنه بسته دچار خسارت نمي شوند.

بسته بندي شيشه اي

۵۶ بازديد

مزاياي استفاده از بسته بندي شيشه اي

شيشه باعث كاهش قابل توجه CO2 مي‌شود: مصرف ٦ تن شيشه بازيافتي باعث مي‌شود ١ تن دي اكسيد كربن كمتر توليد شود.شيشه مي‌تواند تحت خلاء و يا فشار بالا قرار داده شود و همين امر باعث حفظ بهتر مواد غذايي و نوشابه ها نسبت به بسته بندي معمول (پلاستيك) مي‌شود.شيشه از مواد خام غير سمي و قابل دسترس مانند سيليس، شن و ماسه، بي كربنات سديم، خاكستر، سنگ آهك و تا 70 درصد شيشه بازيافت شده، ساخته مي‌شود و از اين رو كاملا براي استفاده در صنايع غذايي مناسب مي‌باشد. علاوه بر اين، شيشه غير قابل نفوذ است، بنابراين هميشه طعم محصول در يك ظرف شيشه اي حفظ مي‌شود.بيش از يك تن از منابع طبيعي براي هر تن شيشه بازيافت شده ذخيره مي‌شود.شيشه بازيافت شده تا 95 درصد جايگزين مواد خام مي‌شود.بازيافت 1،000 تن شيشه باعث ايجاد بيش از 8 شغل مي‌شود.

معايب بسته بندي شيشه اي

اين حقيقت كه شيشه ها و بطري هاي شيشه اي فضاي بسيار زيادي را اشغال مي‌كنند و بايد بعد از استفاده دوباره به كارخانه بازيافت منتقل شوند از مشكلات استفاده از شيشه است. با اين حال شيشه موجب صرفه جويي در مواد خام و مصرف انرژي 2-3 درصد كاهش مي‌يابد.

تأثير بسته بندي در فروش

۵۶ بازديد

تصور كنيد براي اولين بار قرار است با شخص ديگري ارتباط برقرار كنيد، براي اولين بار آشنايي سعي مي كنيد به زيبا ترين و جذاب ترين شكل ممكن خود را بيارايد تا در ديدار اول او را مجذوب خود كنيد تا ديدارهاي بعدي تكرار شود اين تمثيل براي تآثير بسته بندي در افزايش فروش صدق مي كند.

در واقع امروز بسته بندي كالا نمايانگر نحوه نگهداري و محافظت كالا و برند نيز چگونگي معرفي خصوصيات محصول به مصرف كننده مي باشد. با وجود اينكه تكنولوژي هاي نو ظهور كاركردهاي بسته بندي را از سطح ذكر شده ارتقاء داده و وارد مباحث تخصصي تري كرده اما هنوز هم از ديد يك مصرف كننده بسته بندي، بعنوان بيروني ترين ابزار برقراري ارتباط بين برند و مصرف كننده در قفسه هاي فروشگاه، نقشي استراتژيك در تحريك مصرف كننده و موفقيت فروش بازي مي كند.بسته بندي مناسب يكي از مهمترين عوامل در فروش و بازاريابي كالاهاست. يك بسته بندي خوب مزايايي چون پيشبرد فروش‌، حفاظت و بهبود محصول را ، هم براي فروشندگان و هم مشتريان دارد، زيرا مي‌تواند انبار كردن يا استفاده از يك كالا را ساده‌تر كند، از فاسد شدن يا آسيب ديدن آن جلوگيري كند و در نهايت يك بسته‌بندي مناسب مي‌تواند پيدا كردن محصول را ساده‌تر كرده، برند محصول را در نقطه فروش و حتي زمان استفاده، تبليغ كند.

رنگ و طرح بسته بندي

۴۷ بازديد

مهم‌ترين عامل در جلب توجه مخاطب و كشش وي براي خريد، طرح و رنگ به كار رفته بر روي محصولات است. انتخاب طرح و رنگ مناسب براي بسته بندي محصول بايد با كارشناسي و بررسي بازار هدف و  مخاطبين و همچنين رعايت اصول زيبايي‎شناسي صورت بگيرد. به طور حتم بسته‎بندي شيك، جذاب و حرفه‌اي نزد مخاطب اين تصور را ايجاد مي‌كند كه با يك توليد‎كننده حرفه‌اي و يك محصول قابل اعتماد مواجه است و اين مسئله سبب جلب اطمينان وي خواهد شد. رنگ  و طرح بسته‎بندي، مي‌تواند به تناسب محتوي بسته و خصوصيات كالا انتخاب شود يا با توجه به پيشينه ذهني و نيازهاي جامعه‌ي مخاطب به كار رود. هماهنگي رنگ‌ها و استفاده محدود يا متنوع از رنگ‎هاي مختلف، در گرو درك صحيح از بيان رنگ‌ها و ارتباط بين آنهاست و در صورتي كه مطابق نياز كالا و مخاطبان آن صورت پذيرد، در موفقيت يك بسته‎بندي بسيار موثر است.
در طراحي بسته‎بندي يك محصول نمي‌توان و نبايد از هر طرح و رنگي به دلخواه استفاده كرد. به عنوان مثال بسته‌ي محصولات مصرفي، مانند پودرهاي شوينده، نبايد فاخر و با رنگ‌هاي آرام و سنگين طراحي شود. همان‎طور كه مايعاتي چون روغن‌هاي خوراكي را در بسته‌هاي مقوايي ارائه نمي‌كنند. بسته‎بندي يك دستمال كاغذي نبايد سياه و چرك باشد. در صورتي كه مي‌توان كالاهايي مانند كيف يا كمربند چرمي را در بسته‌اي سياه رنگ روانه‌ي بازار كرد.
مسئله مهم رعايت رنگ‎بندي رايج در هويت سازماني محصول مورد نظر است و استفاده از طرح و رنگي ديگر خارج از اين هويت شكل گرفته به مرور زمان، كار درستي نيست، مگر اينكه كارشناسان امر تصميم به بازسازي و تغييراتي اصولي در هويت سازماني و رنگ بندي سازمان گرفته باشند. اين هماهنگي به حدي حائز اهميت است كه شركت‌هاي بزرگ در طراحي كمپين‌هاي تبليغاتي‌شان، كه ممكن است شامل هر رسانه تبليغاتي ديگري چون آگهي‌ها، بيلبوردها، بروشورها و ... شود، همواره سعي مي‌كنند از دامنه‌ي رنگ‌هاي هميشگي مورد استفاده در بسته‌بندي، لوگو و يا خود محصول استفاده كنند.
بسته ‎بندي‌ها انواع مختلفي دارند مي‌توان آنها را به گونه‌هاي زير تقسيم كرد:
بسته‎بندي‌هاي كاغذي و مقوايي، بسته‎بندي‌هاي پلاستيكي، بسته‎بندي‌هاي فلزي، بسته‎بندي‌هاي شيشه‌اي، بسته‎بندي‌هاي چوبي، بسته‎بندي‌هاي پارچه‌اي و ... در اين بين بسته‌بندي‌هاي كاغذي و مقوايي به لحاظ هزينه كم‌تر و انعطاف‎پذيري بالاتر در صدر انواع بسته‎بندي‌ها هستند.