مهمترين عامل در جلب توجه مخاطب و كشش وي براي خريد، طرح و رنگ به كار رفته بر روي محصولات است. انتخاب طرح و رنگ مناسب براي بسته بندي محصول بايد با كارشناسي و بررسي بازار هدف و مخاطبين و همچنين رعايت اصول زيباييشناسي صورت بگيرد. به طور حتم بستهبندي شيك، جذاب و حرفهاي نزد مخاطب اين تصور را ايجاد ميكند كه با يك توليدكننده حرفهاي و يك محصول قابل اعتماد مواجه است و اين مسئله سبب جلب اطمينان وي خواهد شد. رنگ و طرح بستهبندي، ميتواند به تناسب محتوي بسته و خصوصيات كالا انتخاب شود يا با توجه به پيشينه ذهني و نيازهاي جامعهي مخاطب به كار رود. هماهنگي رنگها و استفاده محدود يا متنوع از رنگهاي مختلف، در گرو درك صحيح از بيان رنگها و ارتباط بين آنهاست و در صورتي كه مطابق نياز كالا و مخاطبان آن صورت پذيرد، در موفقيت يك بستهبندي بسيار موثر است.
در طراحي بستهبندي يك محصول نميتوان و نبايد از هر طرح و رنگي به دلخواه استفاده كرد. به عنوان مثال بستهي محصولات مصرفي، مانند پودرهاي شوينده، نبايد فاخر و با رنگهاي آرام و سنگين طراحي شود. همانطور كه مايعاتي چون روغنهاي خوراكي را در بستههاي مقوايي ارائه نميكنند. بستهبندي يك دستمال كاغذي نبايد سياه و چرك باشد. در صورتي كه ميتوان كالاهايي مانند كيف يا كمربند چرمي را در بستهاي سياه رنگ روانهي بازار كرد.
مسئله مهم رعايت رنگبندي رايج در هويت سازماني محصول مورد نظر است و استفاده از طرح و رنگي ديگر خارج از اين هويت شكل گرفته به مرور زمان، كار درستي نيست، مگر اينكه كارشناسان امر تصميم به بازسازي و تغييراتي اصولي در هويت سازماني و رنگ بندي سازمان گرفته باشند. اين هماهنگي به حدي حائز اهميت است كه شركتهاي بزرگ در طراحي كمپينهاي تبليغاتيشان، كه ممكن است شامل هر رسانه تبليغاتي ديگري چون آگهيها، بيلبوردها، بروشورها و ... شود، همواره سعي ميكنند از دامنهي رنگهاي هميشگي مورد استفاده در بستهبندي، لوگو و يا خود محصول استفاده كنند.
بسته بنديها انواع مختلفي دارند ميتوان آنها را به گونههاي زير تقسيم كرد:
بستهبنديهاي كاغذي و مقوايي، بستهبنديهاي پلاستيكي، بستهبنديهاي فلزي، بستهبنديهاي شيشهاي، بستهبنديهاي چوبي، بستهبنديهاي پارچهاي و ... در اين بين بستهبنديهاي كاغذي و مقوايي به لحاظ هزينه كمتر و انعطافپذيري بالاتر در صدر انواع بستهبنديها هستند.
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹ | ۱۹:۱۲ ۴۸ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است