۱- جلب توجه: بسته بايد به گونه اي باشد كه خود را به مشتري عرضه نمايد و يا به عبارت ديگر مشتري را در خريد خود راغب و مشتاق نمايد. نبايد فراموش كرد كه بسته بايد خود را نشان دهد و هر جا كه هست، خريدار احتمالي را به طرف خود بكشد.
۲- معرفي كالا: بسته بندي بايد معرف كالاي درونش باشد؛ به طوري كه اگر كسي براي اولين بار آن را ببيند، بتواند حدس بزند كالاي بسته بندي شده چيست.
۳- تميز و بهداشتي: بسته بايد اين حس را در بيننده القا كند كه تميز است و محتواي آن سالم و پاكيزه مي باشد.
۴- ايجاد اعتماد: بايد بيننده را قانع كند كه بسته بندي مناسبي است و قدرت حفاظت آن، راضي كننده است؛ نه اينكه خريدار احتمالي شك كند كه آيا مي تواند آن را تا منزل سالم ببرد؟
۵- باارزش باشد: بسته بندي بايد به ارزش كالا بيافزايد و با قيمت آن متناسب باشد.
۶- سهولت برداشتن: به راحتي در دست جاي گيرد و در صورتي كه بزرگ است، بتوان آن را به راحتي از زمين بلند كرد. فرم و طراحي صحيح و دقيق بسته با توجه به محتويات داخلي آن و با در نظر گرفتن پارامتر حفاظت كالا، در اين مورد نقش به سزايي دارد. بسياري از بسته ها كه به صورت اصولي طراحي نمي شوند، حتي با وجود وزن كم ولي با حجم بالا، مشكل برداشتن و حمل دارند.
۷- سهولت حمل: در وسايل نقليه به راحتي جاي گيرد و حداقل فضا را اشغال كند و همچنين فرد بتواند تنها و به راحتي آن را حمل كرده و همراه خود ببرد.
۸- سهولت گشودن: باز كردن بايد به راحتي انجام گيرد. حتي المقدور محتاج كليد و ديگر وسايل نباشد و با دست خالي و بدون مشكل گشوده شود.
۹- سهولت نگهداري: اگر محتواي بسته با يك بار مصرف تمام نشود، بايد ترتيبي اتخاذ شود كه مابقي در همان بسته به راحتي حفاظت و نگهداري گردد و به ظرف ديگري احتياج نباشد.
۱۰- نمايش: چيدمان كالا در پشت ويترين و درون قفسه مغازه بايد به راحتي انجام شود؛ به نحوي كه در اين چيدمان، عوامل موردنظر توليدكننده براي معرفي كالا، به راحتي قابل نمايش و معرفي باشد. در اين زمينه نشانه ها و جاگيري آنها روي بسته، اهميت به سزايي دارد.
۱۱- بهداشت: بسته بندي بايد طوري باشد كه كالا را سالم نگه دارد و رعايت مسائل بهداشتي، به طور كامل در آن انجام شده باشد.
۱۲- حفاظت: اگر كالا در اثر فشار و يا تكان در هنگام حمل و انبار كردن معيوب و ضايع گردد، بسته بندي بايد توان نگهداري و جلوگيري از اين تخريب را داشته باشد. بسته بندي بايد توانايي نگهداري هرچه طولاني تر كالا در حالت اوليه را داشته باشد.
۱۳- انبارداري: كالا مدتي كه در انبار كارخانه يا نزد واسطه هاي فروش مي ماند، بايد به وسيله اصول صحيح بسته بندي به راحتي قابل نگهداري باشد.
۱۴- دستورالعمل ها: نام، قيمت و به طول كلي علايم و نشانه هاي بسته بندي بايد طوري باشد كه بتوان به وسيله چاپ و يا برچسب روي بسته الصاق نمود.
۱۵- رنگ و طرح: تركيب رنگ، طرح و نقش بندي بايد با رعايت طرز فكر و سليقه خريدار احتمالي معين گردد.
۱۶- تبليغات: شكل و ظاهر كالا بايد در تبليغات كالا نشان داده شود و در بسته بندي بايد رعايت سهولت كاربرد تبليغ مدنظر گرفته شود.
دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹ | ۲۳:۱۰ ۵۲ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است