بسته بندي عبارت است از علم ، هنر و فناوري و پوشش دهي و يا حفاظت محصولات به منظور توزيع ، ذخيره سازي و فروش و استفاده كه مشتمل بر طراحي ارزيابي و توليد مي باشد. بسته بندي در منزل يكي از مواردي است كه امروزه بيشتر در صنعت بسته بندي اتفاق مي افتد. ميتوان طراحي بسته بندي را يكي از نكات مهم اوليه دانست كه در بهبود كسب و كار كمك شاياني مي كند. بسته بندي مواد غذايي و بسته بندي خرما و بسته بندي جوراب و بسته بندي خشكبار از انواع بسته بندي هاي پركاربرد امروزي به شمار مي آيد.در واقع طراحي و چاپ بسته بندي علمي است ميان رشته اي كه از جمله اين رشته ها مي توان به گرافيك ، طراحي و چاپ و صنعتي اشاره كرد كه هر يك نقش ويژه اي را در حصول نتيجه نهايي بر عهده دارند. بسته بندي و از جمله كارتن و جعبه علاوه بر محافظت محصول در برابر عوامل محيطي ، ضربه ها و برخورد مكانيكي اولين عامل بصري است كه با مشتري ارتباط برقرار ميكند.
امروزه هنر بسته بندي در دنيا به عنوان يك علم مطرح است كه كشورهاي توسعه يافته با آگاهي از آن محصولات توليد خود را با بهترين روشهاي پكيجينگ " packaging " در بازارهاي جهاني عرضه مي كنند. در ميان محصولات فراوان توليدي ، محصولات بسته بندي صنايع دستي جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده اند و به نحوي هويت ملي و فرهنگي جامعه توليد در ارتباط هستند.از آن جايي كه پكيجينگ نخستين مرحله از برخورد مشتريان با محصول مي باشد وجود طراحي ، رنگ ، تناسب محصول با پكيجينگ و عواملي در جعت ارتقا كيفي محصول به شمار مي روشد. شناسايي روش هاي بسته بندي و نحوه آموزش آن هدف اصلي اين پژوهش است كه بصورت تحليلي – توصيفي بوده و روش گرد آوري اطلاعات در آن ميداني – كتابخانه اي است.